søndag den 26. juni 2011

dødsyg søndag nananananana

...åhhijææar

Fordi jeg er jo nemlig blevet syg igen!!!!

åbenbart var danmarks grå velkomstsvejr og slagmarkens evigtkæmpende baciller,
for meget for mit ferie-ramte immunforsvar.

Det en forkølelses-influenza-virus-halsbetændelses én af slagsen, og uanset, så har jeg det ihvertfald
omtrænt så godt, som vådt bølgepap i blæsevejr.

aldrig så snart var jeg vågnet på en fredelig lørdag, før end jeg skulle sande omstændighederne, og kunne så kun halse bagefter resten af dagen, mens det langsomt gik ned af bakken.

min generelle tilstand blev aldrig hjulpet på vejen af Movia, der dagen i går, besluttede at dirigere omkørsel af alt offentlig traffik, så uanset hvordan jeg forsøgte at undgå det, måtte gå til og fra indre nørrebro 2 gange. Jeg var ikke rødglødende af raseri, blot gennemsvedt af feber og grædefærdigt desperat efter at nogen fremtryllede en mirakkelkur i form af en suppe, hurtigst muligt.

Alas, jeg var jo alene hjemme, og for kostbar og kræsen til at finde suppe til udbringning, så det jeg havde i køkkenet endte med at måtte slå til.

1 løg
3 fed hvidløg
1/2 kilo gulerødder
1 ds. tomatpure

3 d1. røde linser
1 L. hønsebuillon
1/2 L. vand

krydret med: cayenne peber, kværnet sort peber, chilipulver, chili flager, spidskommen, rigeligt stødt ingefær, en sort kardemomme kapsel kogt med, kanelbark og 2 laurbærblade.

herligheden svitses i lidt olie i ukurante stykker, og væden tilsættes. Koges til gulerøderne møre. Optag blade, bark og kapsel, og blænd suppen til en ensartet masse.

lækkert, krydret og sundt

Nu det søndag, jeg har spist alt suppen, og nu mangler jeg så bare at blive rask - blev der sagt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar