tirsdag den 17. maj 2011

to cykelhjelm eller not to cykle

jeg indrømmer at det muligvis ikke er verdens mest interessante føljeton, og nu må det cykelstyrt snart have udløbet sidste salgsdato hvad angår nyhedværdig og fikse indfald, og alligevel.... jeg har denne her cykelhjelmsdebat kørende, altså med mig selv, og det er ikke engang en debat, der går ud på om jeg skal køre med cykelhjelm eller ej... "pssstt... øh, whats the fuss then?"

for at gøre en lang historie kort(yeah right!) i mit ulykkesindlæg, fik jeg en kommentar fra manden bag denne side, en rigtig interessant side, med nogle tankevækkende pointer.

Han skriver til mig: "Det er dejligt at du slap uden alvorlige skader. Og det er godt at du ikke ramt hoved. Du har en højere risiko for hjerneskade og nakkeskade men hjelmen PÅ. Samt 14% højere risiko for at være udsat for en ulykke med hjelmen PÅ."

Det kan jeg så selvfølgelig få yderligere underbygget ved at kigge nærmere på hans artikler og video. Jeg tager hatten af (ikke hjelmen) for hans mission.
Jeg køber argumenterne for hvorfor cykelhjelmskampagner kan være med til at skræmme folk fra at cykle, og at det er endnu mere mistænksomt hvis det er bilfirmaerne der financiere disse kampagner. Gå-hjelme, og hjelme til poder i hjemmet, er at strække den, omend jeg kan forstå hvis Japanerne har en anden optik at forstå ulykker i, når det gælder deres dyrbare børn. 

Jeg køber helt og holdent, at jeg har større sandsynlighed for at ende ud med en hjerneskade eller nakkeskade i tilfælde af alvorlige styrt, når jeg har min hjelm på. Jeg har ikke nogen modargumenter imod at hjelmene slet ikke er producerede og testede til at modstå ulykker i betydelig fart, og mod fald udover lodret på issen. Jeg er måske så modsat også uvidende om alternativet til disse konsekvenser, såfremt jeg vælger hjelmen fra.

Ok, så er der lige den med at jeg har 14% større risiko for at ende i ulykken, FORDI jeg har hjelmen på (sådan læser jeg det). Jeg forstår det ikke, kører jeg dårligere på cykel af den grund, passer jeg mindre på når jeg falder, fordi jeg har en falsk tryghed, eller kører folk simpelthen ind i mig med større sandsynlighed fordi de tænker jeg ikke kommer til skade, eller måske fordi jeg provokere dem?

Når alt kommer til alt, kører jeg ikke med cykelhjelm fordi jeg er blevet overbevist til det via en velfinancieret kampagne, jeg kører ikke med cykelhjelm fordi jeg er frelst eller skræmt mere end nogen andre. Mine forældre insisterede på at jeg kørte med cykelhjelm da jeg var barn, og gudhjælpemigogså da jeg var teenager, ligesom de gør med mine mindre søskende den dag i dag. Jeg flyttede til København for snart 8 år siden, og overvejede aldrig at tage en cykelhjelm i min besiddelse, jeg bad ganske vist en lille bøn hver morgen inden jeg begav mig af Vesterbrogade imod Uni, som én i mængden af tordnende cykeltog, i et løb om tid og held, imod højresvingende biler, christianiacykler og søvninge divaer. Jeg levede og overlevede naiv og glad, og var nok også blevet ved med det, hvis ikke lige jeg skiftede studieretning, og uddannede mig til pædagog.

Jeg valgte at investere i en cykelhjelm på baggrund af mit job. Jeg ankommer hver dag til mit arbejde på slagmarken, sammen med mødre, fædre, søskende, større skolebørn og så mine guldklumper. Jeg føler og mener, jeg har et ansvar og en moralsk forpligtelse til at være en forbillede.
Hvor meget jeg end køber diverse parametre for det modsatte, så mener jeg det er det eneste forsvarlige overfor børn. Indtil de er store nok, til selv at bedømme og udvælge deres præmis, er det os, de voksnes ansvar, at bestemme, beslutte og udvise hensigstmæssige sikkerhedsforanstalninger.

Jeg er SINDSYGT bange for højresvingende biler,dovne divaer og turister(uahh) uanset om jeg kører med hjelm eller ej, og hvis uheldet skulle være ude, bedømmer jeg mine chancer for at være lige vidt.
Og nu har jeg jo en ret flot cykelhjelm efterhånden... er vist desværre oven på den her, blevet totalt disillusioneret omkring at få min meget modige mand, til at iføre sig en styrthjelm når han stavrer igennem byen med bose best lyd blæst gennem hjernen:(
- Jeg ber en stille bøn hver morgen

'Mind the pedestrians' (mrs. Hyacinth)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar